Що не так з болонською системою в Україні
Повідомляє studway.com.ua 18.09.2018 18:17
Історія реформування європейської системи освіти розпочалася аж ніяк не з самої Болоньї. Розмови про перехід країн Європи до єдиних навчальних стандартів велися ще на початку 90-х років. Уже в 1997-му наміри вписали до тексту Лісабонської конвенції, запропонувавши при цьому ввести єдині наукові ступені для випускників європейських вишів.
У 1998 році паризький університет Сорбонна святкував 800-річний ювілей. До столиці Франції з’їхалися поважні гості: європейські науковці, академіки, політики й міністри освіти. Окрім святкувань, зустріч мала важливу політичну місію – закласти основи «Європи знань» (Europe of Knowledge) для нового століття.
Тодішній міністр освіти і досліджень Франції Клод Аллеґр провів дводенну конференцію «На шляху до європейського університету», яка дала плідні результати. 25 травня 1998 року в Сорбонні троє міністрів освіти (Італії, Великої Британії та Німеччини) підписали декларацію про гармонізацію освітніх стандартів у європейському регіоні і про введення наукових ступенів «бакалавр» і «магістр». «Ми повинні зміцнювати й розвивати інтелектуальні, культурні, соціальні й технічні виміри нашого континенту. Ці цінності значною мірою формуються в університетах, які продовжують відігравати ключову роль», – йшлося в декларації.
У червні 1999 року представники 29 країн підтримали поставлені цілі й підписали нову Болонську декларацію, яка дістала свою назву від місця укладання угоди.
Перехід до уніфікованих стандартів вищої освіти передбачав зростання конкурентоспроможності європейського навчання на світовому ринку освітніх послуг: у кінці 90-х американські виші значно перевершували університети Старого світу.
Відповідно до Болонської декларації, основними в освітньому процесі стали такі принципи:
Перелік стандартів нової європейської освіти вдосконалюють що два роки на зустрічах міністрів освіти із 48 країн, які приєдналися до Болонської декларації.
У 2001 році з’явилися вимоги щодо надання більшої автономії університетам у виборі навчальних програм та активної участі студентів у їх формуванні. Виші отримали право обирати власні навчальні системи і бути відповідальними за якість навчання. Адміністрації закладів освіти також розпоряджаються ресурсами задля оптимізації фінансових витрат. Попри це автономія все ж таки передбачає підзвітність українських вишів Міністерству освіти і науки.
Зважаючи на культурні та академічні традиції університетів, Болонський договір аж ніяк не змушує переходити на єдину шкалу оцінювання, хоча уніфіковані стандарти вітаються. Через це в європейських університетах трапляються також національні системи оцінювання, як, наприклад, в Австрії та Бельгії. Поки такі відмінності існують, важливо вміти стандартизувати їх відповідно до загальної системи. Саме тому розробили поняття трансферної шкали балів: так простіше перевестися чи вступити. Окрім національних шкал оцінювання, виші представляють статистичну таблицю розподілу балів (Grade Distribution Table), яку ввели у 2009 році на заміну попередній шкалі оцінювання ECTS, знайомій нам системі з оцінками A, B, C, D, E, які тепер не використовуються.
Проект Європейської системи конвертації оцінок (EGRACONS) розробляє приклади візуального представлення таблиць класифікації, оскільки вони встановлюються на національному рівні. Детальніше таблиці розподілу можна переглянути тут і тут.
Ключовим викликом для багатьох країн-учасниць Болонської угоди стало введення Національної системи кваліфікацій. Система передбачає введення єдиних критеріїв нарахування навчальних кредитів задля полегшення їх трансферу між різними європейськими університетами. Україна приєдналася до NQF у 2011 році, а у 2016 році був затверджений план заходів щодо впровадження Національної системи кваліфікацій протягом 2016-2020 років.
Болонська система передбачає нарахування кредитів – кількісної оцінки навчальних досягнень студента. Щоб здобути диплом бакалавра, студент за всі роки навчання повинен отримати 180 або 240 кредитів, різниця залежить від терміну навчання і додаткових предметів на вибір. Максимальна кількість кредитів за навчальний рік – 60, для майбутніх магістрів – 90.
В Україні одним кредитом вважаються 30 академічних годин. Частину цього часу займають аудиторні заняття, індивідуальна робота з викладачем і самостійне опрацювання теми.
Європейські заклади вищої освіти рахують трохи по-іншому: гуманітарні та соціально-економічні курси оцінюють у 10 кредитів, загальноосвітні – у 12 із можливістю самостійно дообрати предмет на 2 кредити, фундаментальні – у 58 із можливістю вибору ще на 14, дисципліни професійної підготовки – у 144, з яких 44 кредити обирає студент. У сумі за нормативною базою – 180 кредитів, а з додатковим вибором дисциплін – 240, що відповідає стандартам болонської системи.
Цифри приблизні: дається взнаки автономія, яка дозволяє університетам створити свою систему нарахування.
Детальніше про ECTS можна почитати тут.
Навчальні досягнення студентів повинні бути прозорими та уніфікованими. Європейські студенти, переїжджаючи навчатися до інших вишів, упевнені, що рівень підготовки за раніше пройденими дисциплінами оцінять за єдиною кредитною шкалою незалежно від місця й тривалості попереднього навчального року.
Україна вирішила приєднатися до Болонського процесу у 2005 році, прагнучи осучаснити застарілі освітні стандарти. Чи не найскладнішим було докорінно змінити радянську систему освіти на нову. Різниця полягала в спрямованості навчання: радянська система була негнучкою і плановою, передбачала конкретні спеціалізації з єдиним науковим ступенем під назвою «вища освіта». Європейська освіта більш гнучка, ліберальна та орієнтована на потреби ринку праці. Саме тому студенти самостійно обирають ті кваліфікації і навички, які здаються їм корисними, звісно, не забуваючи про обов’язкові для вивчення дисципліни. Цей процес став болісним для України, тому в результаті маємо болонську систему під українським соусом:
Так і виглядають болонські реформи «по-українськи». Радянська система освіти й досі не відпускає українських студентів до світлого майбутнього європейського зразка. Уже цього року в Україні святкуватимуть п’ятнадцятиріччя з дня впровадження болонської системи. Чи дійсно маємо що святкувати?
Інфографіка: Анастасія Бабаш
Опубліковано : 18.09.2018 18:17