Як покращити життя українських студентів
Повідомляє studway.com.ua 03.10.2018 15:17
Викладачі та викладачки вишів про власний досвід позитивних змін.
Університет – це класична структура, однак це не означає, що він не повинен бути сучасним. Зміни, хоч і повільно, але все-таки долають пороги наших ЗВО, а головний рушій – не система, а окремі викладачі. Разом зі спільнотою для навчання та викладання «Вище» ми проаналізували те, яких змін чекають студенти від вишів і як викладачам почати застосовувати нові підходи у своїй викладацькій практиці.
Загалом зміна навчального процесу залежить від МОН та адміністрацій вишів, проте один в академічному полі – теж воїн, а недоліки українського навчання можуть компенсувати новітні технології. Є викладачі, які вже змінили підхід до викладання на інноваційний, і вони радо діляться своїм досвідом з іншими.
«Я поцікавилася досвідом колег, завершила викладання декількох курсів і зрозуміла, що смартфони, на які відволікаються студенти, треба інтегрувати в навчальний процес. Якщо вже студенти відволікатимуться, то на предмет», – зазначає Анастасія Нуржинська, співзасновниця спільноти «Вище» і викладачка курсів «Ділові презентації» та «Мультимедійні інформаційні кампанії» в НаУКМА.
Наприклад, для курсу є група у «Фейсбуку». На початку кожного заняття студенти пишуть, чого вони чекають від теми, відповідають на запитання, коментують думки колег чи «брейнштормлять». Іноді домашні завдання стосуються соціальних мереж: зробити вдалий пост чи відредагувати профіль на LinkedIn.
За словами Анастасії, у рамках курсів вона також використовує презентації, подає матеріал через сторителінг. «В Україні почали з’являтися ресурси, які можуть допомогти викладачам ставати кращими, наприклад, серія онлайн-курсів, перший з яких – про мистецтво створення ефективних презентацій», – наголошує вона.
Ще одна особливість підходу Анастасії Нуржинської до викладання – більше практики в навчанні: «Я запрошую організації, які пропонують студентам кейси для вирішення. Ми працюємо не над гіпотетичними завданнями, а над реальними – від компаній. Студенти отримують фідбеки і можливість подальшого працевлаштування чи стажування. Цю систему я побачила в Тартуському університеті, де була гостьовим лектором. Так можна наблизити студентів до реальної роботи», – зазначає викладачка.
За словами Наталії Старинської, керівниці проекту Школи професійного розвитку викладачів при НаУКМА та співзасновниці спільноти «Вище», основна мета школи – це підтримка викладачів у роботі зі студентами і впровадження компетентнісного підходу у викладанні.
«Наше завдання – підготувати спеціалістів до нових умов. Ми вчимо створювати курс, залучати студентів до роботи, застосовувати методи інтерактивного викладання, розповідаємо про цифровий університет, “студентоцентричне” навчання, презентаційні навички, управління проектами і профілактику професійного й емоційного вигорання. Домашнє завдання – впровадити ці методи до своїх курсів», – зазначила Наталія Старинська.
На думку Гліба Буряка, викладача курсу «Сучасні проблеми міжнародної економіки» в Українсько-американському університеті Конкордія, одним із найбільших успіхів для нього є ускладнення курсу зі статистики для студентів міжнародного бізнесу до рівня повноцінної науки про дані. Загалом Гліб упроваджує класичний метод викладання в найбільш точному його розумінні.
«Не можу назвати інновацією метод, який носить прізвище Сократа, але він нечасто використовується в наших вищих школах. У його основі – постановка запитань, які допомагають дійти до суті тематики предмету. Презентацію можна розглянути й самостійно – я ж заохочую студентів до суперечок або спілкування та висловлення власного враження. А тому я за науковий метод, статистичне спостереження, критичну оцінку, працюю з дошкою, крейдою, маркерами. Терпіти не можу презентації: вони обмежують викладача і роблять лекцію чи семінар формалізованими, а викладача – непотрібним в аудиторії», – акцентує Гліб Буряк.
Зі слів Юлії Клебан, доцента кафедри прикладної економіки та бізнесу факультету прикладних наук УКУ, найкраще студенти реагують на активні методи навчання. За допомогою ігор вони занурюються в середовище, яке вивчають. А ще це допомагає розвивати більш дружні та відкриті стосунки.
«Я використовую роботу в групах, методи активного навчання, часто запитую студентів про їхні враження від курсу. Ми разом обговорюємо завдання: вирішуємо, що саме можна зробити індивідуально, а що в групах чи в парах», – зазначає Юлія Клебан.
Загалом важливо тримати баланс у стосунках. З одного боку, викладач повинен бути готовим до взаємодії саме в тому середовищі, де комфортно студенту. Однак у спілкуванні зі студентами один із процесів, на думку Юлії, полягає в тренуванні перед робочою комунікацією, тому канал зв’язку може бути лише той, який вибере викладач. Це формує культуру ділового спілкування.
«Мої колеги також запроваджують нововведення у викладанні, у цьому питанні ми підтримуємо одне одного, ділимося перевіреними методами й результатами», – каже Юлія Клебан.
1. Постійно комунікуйте зі своїми студентами. Дізнайтесь те, чого вони хочуть: працювати самостійно чи в групах, вивчати текстові матеріали чи дивитися тематичні фільми, спілкуватися в месенджері чи поштою.
2. Не забороняйте студентам використовувати гаджети. Натомість інтегруйте їх у навчальний процес.
3. Будьте в тренді. Цікавтесь англомовними матеріалами про викладання та психологію. Крім підручників, рекомендуйте студентам брати інформацію зі статей і досліджень.
4. Впроваджуйте нові методи викладання. Зміщуйте акценти з теорії на практику. Для прикладу, запропонуйте студентам попрацювати над завданням у групах, оскільки це заохотить їх ділитися думками щодо теми і вдосконалювати м’які навички.
Опубліковано : 03.10.2018 15:17